Facility Tender Day

12/09/2017

 
Online Inschrijving

Waarom ?

  • Alles wat u moet weten over overheidsopdrachten voor schoonmaak, van gunning tot uitvoering en de opdrachten voor de sociale economie
  • Dossier vervoer: tips en tricks voor het beheer van uw wagenpark en overheidsopdrachten voor leerlingenvervoer
  • De verplichte controle op fiscale en sociale schulden bij overheidsopdrachten in de beveiliging
  • Één zaal speciaal voor onderwijsinstellingen
  • Uiteraard alles wat u nog niet wist (en wel moet weten) over de nieuwe wetgeving overheidsopdrachten

Voor wie ?

  • Aankoopdirecteuren, aankopers, beleidsmakers en juridische medewerkers van federale, regionale en lokale overheden: aankopers van scholen, zorginstellingen en iedere andere instelling die onderworpen is aan de regelgeving overheidsopdrachten.
  • Commercieel directeuren, sales-managers, sales-medewerkers, key-account-managers en iedere andere commercieel medewerker die de overheid als klant heeft of zou willen hebben.
  • advocaten, bedrijfsjuristen.

Programma 

 

Zaal Facility (NL)

 

09:00 – 10:00

De positie van de sociale economiebedrijven in uw overheidsopdrachten voor schoonmaak.

  • Is uw overheidsopdracht bestemd voor de sociale economie? Welke specifieke mogelijkheden creëert de wetgever, welke zijn de voordelen voor uw organisatie?
  • Tip en tricks voor de gunning van uw opdracht: de keuze van de  gunningswijze, structuur van de opdracht, technische specificaties…
  • Aandachtspunten bij het opstellen van uw programma van eisen: Welke zijn de verschillen tussen de  beschutte werkplaats en ‘sociale inschakelingsondernemingen’, welke regels zijn van toepassing, hoe zit het met de concurrentie en voorbehouden opdrachten,…

 

10:00 – 11:00

De plaatsing van overheidsopdrachten voor schoonmaak.

  • Het belang van de marktverkenning tijdens de voorbereiding van de opdracht: Zoekt u de oplossing inhouse of gaat u werken met een externe partner?
  • Hoe bepaalt u de waarde van de opdracht?
  • Voor welke gunningsprocedure kiezen? Hoe kiest u de aangepaste selectie- en gunningscriteria?
  • Hanteert u een taakgerichte of resultaatsgerichte aanpak?
  • Welke eisen t.a.v. de duurzaamheid kiest u, 100% duurzaam of niet?  Praktische tips en aandachtspunten.
  • Hoe past u de sociale wetgeving toe en hoe controleert u de naleving hiervan bij uw aanbieders ?

 

11:00 – 11:30 Koffiepauze

 

11:30 – 12:30

Praktijkcase: de uitvoering van uw schoonmaakopdracht.

  • Het vaststellen van de KPI’s: welke zijn de aandachtspunten?
  • Hoe wordt de controle georganiseerd, bijvoorbeeld op gebied van sociaal recht of duurzaamheid?
  • Wat als de opdrachtnemer zich niet aan het contract houdt? Hoe reageren in geval van sociale fraude?
  • Op welke grond beboeten of belonen?

 

12:30 – 13:30 Lunch

 

13:30 – 14:30

Overheidsopdrachten voor beveiliging: welke controles voert u uit voordat de factuur betaald kan worden?

  • Het verrekenen van openstaande sociale of fiscale schulden met de factuur: welke bedoeling had de wetgever hiermee? Hoe controleert u of de dienstverlener sociale of fiscale schulden heeft?
  • Wat moet u doen indien er sprake is van een fiscale of sociale schuld?  In de gunningsfase? Tijdens de uitvoeringsfase?
  • Welke risico’s loopt uw organisatie indien u eventuele schulden niet aftrekt van de factuur?
  • Welke zijn de gevolgen voor het vervolg van de uitvoering van de overheidsopdracht?

 

14:30 – 15:30

Praktijkcase : Fleetmanagement en overheidsopdrachten.

  • Hoe verankert u het bedrijfsvervoersplan van uw organisatie in uw lopende contracten?
  • Welke milieueisen moet u opnemen in het bestek bij voorbeeld met betrekking tot C02 of de uitstoot van fijn stof? 
  • Welke mogelijkheden biedt u om met alternatieve vervoersoplossingen te werken?
  • Hoe beoordeelt u deze alternatieven?
  • Tips voor controle tijdens de uitvoering van de opdracht.

 

Zaal Onderwijs

 

09:00 – 10:00

De nieuwe overheidsopdrachtenwet: de actuele stand van zaken.  (NL)

  • Welke  zijn de belangrijkste nieuwigheden in de wetgeving overheidsopdrachten die in juli in werking treedt?  Wat blijft ongewijzigd?
  • Hoe bereid u zich het best voor op de inwerkingtreding van de wet?
  • Wat doet u met lopende contracten en procedures?

 

10:00 -11:00

La nouvelle loi sur les marchés publics : état des lieux. (FR)

  • Quelles sont les principales nouveautés de la législation sur les marchés publics, qui entrera en vigueur en juillet ? Qu'est-ce qui reste inchangé ?
  • Comment se préparer au mieux à l'entrée en vigueur de la loi ?
  • Quid des contrats et procédures en cours ?

 

11:00 – 11:30 Koffiepauze

 

11:30 – 12 :30

Marchés publics pour la préparation de repas scolaires. (FR)

  • Insourcing ou outsourcing ? Cuisine à l'école ou livraison de plats préparés ? Distinction entre le marché public (de services ou de fournitures ?) et la concession de services
  • Quelles exigences émettre en termes de qualité des repas : composition, variété, bio, saveur ?
  • 100% bio ou non ? Sur quels critères baser votre choix ? Comment assurer un suivi dans la pratique ?
  • Quelles exigences en matière de flexibilité ? Est-il par exemple facile de décommander des repas ? Dans quels délais ?
  • Quid des autres prestations confiées à l’adjudicataire (gestion des stocks, système de badges ou de cartes, …)
  • Trucs & astuces pratiques.

 

12:30 - 13:30 Lunch

 

13:30 – 14:30

Overheidsopdrachten voor leerlingenvervoer. (NL)

  • Aan welke veiligheidsnormen moet de vervoerder voldoen? Welke eisen worden gesteld aan het vervoersmiddel, het onderhoud hiervan?
  • Welke kwalificaties vraagt u van de bestuurders?  Aandachtspunten in het kader van de kwalitatieve selectie.
  • Hoe zit het met de duurzaamheid van het vervoer?
  • Welke eisen stelt u aan punctualiteit en stiptheid?
  • Hoe controleert u de navolging van uw eisen tijdens de uitvoering van de opdracht? Overzicht van de maatregelen die tot uw beschikking staan via de regelgeving overheidsopdrachten.

 

14:30 – 15:30

Overheidsopdrachten voor digitale leermiddelen. (NL)

  • Welke zijn aandachtspunten tijdens de marktverkenning? 
  • Welke service-eisen stelt u aan de leverancier?  (Welke reactietijd bij problemen? Is de helpdesk altijd bereikbaar of komt er iemand langs? ) 
  • Aan welke eisen moet de IT-omgeving van de onderwijsinstelling voldoen?
  • Cloud of niet? De voor- en nadelen op een rij.
    Wat met persoonlijke gegevens? Welke bepalingen neemt u op in uw programma van eisen zodat de privacy van de gebruikers gewaarborgd blijft?

Zaal Facility (FR)

 

09:00 – 10:00

La place des entreprises d’économie sociale dans vos marchés publics de nettoyage.

  • Réserver son marché public aux entreprises d’économie sociale ? Notion, facilités développées par le législateur, avantages pour votre organisation
  • Conseils et astuces pour la passation de votre marché : choix du mode de passation, structure du marché, spécifications techniques
  • Points d’attention lors de la rédaction du cahier spécial des charges : différence entre l’atelier protégé et l’entreprise d’économie sociale d’insertion, réglementation applicable, concurrence, concilier le marché réservé et le droit social, …

 

10:00 – 11:00

La passation de marchés publics pour le nettoyage.

  • L'importance de la prospection lors de la préparation du marché : comment procéder pour le nettoyage « classique » ? Qu'en est-il des marchés mixtes ? Faut-il chercher la solution en interne ou travailler avec un partenaire externe ?
  • Comment déterminer la valeur du marché ?
  • Quel mode de passation choisir ? Comment définir les critères de sélection et d'attribution adéquats ?
  • Faut-il adopter une approche orientée « moyens » ou « résultat » ?
  • Quelles exigences poser en matière de durabilité : 100% durable ou non ?  Conseils pratiques et aspects à prendre en compte.
  • Comment appliquer le droit social et vérifier son respect par les soumissionnaires ?

 

11:00 – 11:30 Koffiepauze

 

11:30 – 12:30

Cas pratique : l'exécution de votre marché de nettoyage.

  • La fixation des ICP (KPI) : quels aspects faut-il prendre en compte ?
  • Comment organiser le contrôle de l’exécution, par exemple en matière de droit social ou de durabilité ?
  • Et si l'adjudicataire ne respecte pas le contrat ? Comment réagir en cas de fraude sociale ?
  • Pour quel motif sanctionner ou, au contraire, récompenser ?

 

12:30 – 13:30 Lunch

 

13:30 – 14:30

Marchés publics de gardiennage : rappel des vérifications à opérer avant le paiement de chaque facture.

  • La retenue sur facture pour dette sociale ou fiscale : que vise le législateur ? Comment vérifier si l’adjudicataire a une dette sociale ou fiscale ?
  • Que devez-vous faire en cas d’existence d’une dette sociale ? Distinction entre la phase de passation du marché et la phase d’exécution
  • Quels risques encourt votre organisation si la retenue n’est pas opérée ?
  • Conséquences pour la suite de l’exécution du marché public

 

14:30 – 15:30

Cas pratique : gestion de la flotte automobile et marchés publics.

  • Comment intégrer le plan de mobilité de votre entreprise dans vos contrats en cours ? 
  • Quelles exigences environnementales inclure dans le cahier des charges, par exemple en matière de C02 ou d'émission de particules fines ? 
  • Quelles possibilités offrez-vous pour mettre en œuvre des solutions alternatives de transport?
  • Comment évaluer ces alternatives ?
  • Conseils pour un contrôle adéquat pendant l'exécution du marché.

Praktische informatie

Duur: 1 dag / 9u00 - 16u00
Prijs voor bedrijf: 490.00 € (excl. BTW)
Prijs voor overheid: 390.00 € (excl. BTW)
Inbegrepen: Koffiepauze, Lunch, Up-to-date cursusmateriaal

  • Koffiepauze
  • Lunch
  • Up-to-date cursusmateriaal

Meer informatie:

Datum en plaats

Het congres vindt plaats op dinsdag 12 september 2017.
U bent welkom vanaf 09:00

Het congres gaat door in

Locatie :


Brussel

Extra informatie

Stay in touch !

  • Facebook
  • Twitter
  • linkedIn

Heeft u vragen ? Laat ons u helpen!

Bel ons op 02 894 56 05 of stuur ons uw bericht.

Dit BTW-nummer is niet correct !

Nu inschrijven

inschrijven