Congres Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening

20/09/2018

 
Online Inschrijving

Tijdens het Congres Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening op donderdag 20 september  komt u alle nieuwigheden te weten die belangrijk zijn in verband met stedenbouw en ruimtelijke ordening . Laat u inspireren door experts in uw vakgebied en verruim uw kennis.

Waarom ?

- UNIEK ! Het enige congres in België waar plaats is voor stedenbouw en ruimtelijke ordening uit de 3 gewesten. Mis deze kans niet om van gedachten te wisselen met collega’s over de gewestgrenzen en deel contacten.
- Digitale vergunningsaanvraag, de Cobat en de gevolgen van de inwerkingtreding van de CoDT
- Experts uit de verschillende disciplines aanwezig : u vindt altijd het antwoord dat u nog zoekt.
- Prijswinnende projecten van alle kanten bekeken: welke waren de succesfactoren en hoe kunnen deze worden ingezet in uw project? Visie en toelichting van alle betrokken partijen.
- Deze conferentie is erkend door de orde van Vlaamse Balies en door de Federale raad voor Landmeters-experten

Voor wie ?

- Ruimtelijke planners, stedenbouwkundig adviseurs.
- Medewerkers en verantwoordelijken diensten stedenbouw & ruimtelijke ordening bij gemeenten, provincies en gewest.
- Stedenbouwkundig, inspecteurs.
- Landmeters, architecten.
- Advocaten en notarissen.
- Projectontwikkelaars.

Programma 

 

Programma Zaal Vlaanderen

09:00 – 10:00 
(plenaire sessie, NL-FR) 
De metropolitaanse maat van Brussel
- De positionering van Brussel vs andere (Belgische) steden.
- Brussel en de rand: wonen, mobiliteit en werken. 
- De sterke punten van Brussel en de uitdagingen tot optimalisatie van Brussel als Metropool. 
- De rol van steden en gebieden in Vlaanderen en Wallonië. 
Eric Corijn
Prof. Dr.
Vrije Universiteit Brussel

10:00 – 11:00 
T.OP Noordrand : actualiteit
- Wat is de stand van zaken van het actieprogramma? 
- Welke onderdelen zijn reeds succesvol geïmplementeerd? 
- Welke zijn de uitdagingen voor de toekomst?
Sven De Bruycker
Projectbeheerder 
Perspective.brussels

11:00 – 11:30 Koffiepauze

11:30 – 12:30

FAQ Omgevingsloket

 - Overzicht van gebruikservaringen / feedback / meest gestelde vragen bij de helpdesk, en van de antwoorden en oplossingen er kunnen worden aangereikt.
-Tips en tricks bij het gebruik van het omgevingsloket. 
-Aanpassingen aan het omgevingsloket die op stapel staan. 

Bart Reyniers
Projectmedewerker Omgevingsloket
Vlaamse Overheid



12:30 – 14:00 Lunch

14.00 – 15.00
Het gebruik van drones bij stedenbouwkundige aangelegenheden
- Waarom drones gebruiken?
- Wat zijn de mogelijkheden?
- Wat zijn de beperkingen?
Bram Vogels
Vlaamse Milieu Maatschappij

15:00 – 16:00
Tweetalige panelgesprek
Regionaal vs lokaal: knelpunten in de ruimtelijke ordening
- De bevoegdheden op gewestelijk, provinciaal en lokaal niveau: is de actuele regelgeving adequaat?
- Praktische knelpunten in de praktijk. Welke zijn de ‘gemiste kansen’? 
- Mogelijke oplossingen en de praktische haalbaarheid van deze ideeën. 
Hendrik Schoukens - doctorandus, Ugent
Filiep Loosveldt - expert environnement urbain, UEPC
Karel Vanackere - Directeur, AGSO
Mark Crombeeck - Directeur, Directie Ruimte Oost-Vlaanderen
Jean de Salle - SCS

Zaal Brussel

09:00 – 10:00
(plenaire sessie, NL-FR) 
De metropolitaanse maat van Brussel
- De positionering van Brussel vs andere (Belgische) steden.
- Brussel en de rand: wonen, mobiliteit en werken. 
- De sterke punten van Brussel en de uitdagingen tot optimalisatie van Brussel als Metropool. 
- De rol van steden en gebieden in Vlaanderen en Wallonië. 
Eric Corijn
Prof. Dr.
Vrije Universiteit Brussel
(plenaire sessie, NL-FR) 

10:00 – 11:00
Update du CoBat
-Quelles sont les modifications déjà applicables et celle qui doivent encore entrer en vigueur ?
-Où en sont les arrêtés d’exécution de la réforme ?
-Qu’en est-il du nouveau RRU ?
-Comment avance la réforme simultanée de l’administration régionale ?
Bety Waknine
Directeur general
Bruxelles Urbanisme & Patrimoine

11:00 – 11:30 Coffee Break

11:30 – 12:30
La réforme du CoBAT et de l’OPE : clarifications sur quelques idées reçues et questions diverses 
- Les communes ont-elles encore quelque chose à dire face à la Région ?
- Le PAD laisse-t-il encore une place aux autres outils de planification ?
- Certains délais de délivrance de permis ont-ils été allongés ?
- Que devient l’avis conforme de la CRMS ?
- Pourquoi la réforme n’a-t-elle pas instauré le « permis unique » (urbanisme & environnement) ?
- Quelles sont les implications réelles de la modification des renseignements urbanistiques ?
- La prescription de l’infraction de maintien d’actes et travaux effectués sans permis régularise-t-elle ces derniers ?
Frederic De Muynck
avocat
Asap

12:30 – 13:30 Lunch

14:00 – 15:00
L’utilisation des drones pour l’inspection des infrastructures et les problèmes qui peuvent survenir
- Pour quelles tâches les drones sont-ils déjà utilisés? Quels sont les avantages et les inconvénients de cela?
- Les drones peuvent-ils être utilisés lors des contrôles?
Quelles restrictions légales s'appliquent à l'utilisation des drones dans le domaine public? Comment respecter la vie privé?
Alexandre Cassart 
Avocat
Cassart

15:00 – 16:00
Tweetalige panelgesprek
Regionaal vs lokaal: knelpunten in de ruimtelijke ordening
- De bevoegdheden op gewestelijk, provinciaal en lokaal niveau: is de actuele regelgeving adequaat?
- Praktische knelpunten in de praktijk. Welke zijn de ‘gemiste kansen’? 
- Mogelijke oplossingen en de praktische haalbaarheid van deze ideeën. 
Hendrik Schoukens - doctorandus, Ugent
Filiep Loosveldt - expert environnement urbain, UEPC
Karel Vanackere - Directeur, AGSO
Mark Crombeeck - Directeur, Directie Ruimte Oost-Vlaanderen
Jean de Salle - SCS
Pierre-Hugues Charlier Vice-Président du Pôle Aménagement du territoire - CESW

Programma Zaal Wallonie 

09:00 – 10:00 
(plenaire sessie, NL-FR) 
De metropolitaanse maat van Brussel
- De positionering van Brussel vs andere (Belgische) steden.
- Brussel en de rand: wonen, mobiliteit en werken. 
- De sterke punten van Brussel en de uitdagingen tot optimalisatie van Brussel als Metropool. 
- De rol van steden en gebieden in Vlaanderen en Wallonië. 
Eric Corijn
Prof. Dr.
Vrije Universiteit Brussel

10:00 – 11:00
CoDT un an après son entrée en vigueur, bilan et perspectives : part 1 - la planologie
Nouvel outil de planification entre le niveau régional et communal, le schéma de développement pluricommunal (SDP) permet à plusieurs communes contiguës de s’associer pour développer une stratégie concertée à l’échelle supracommunale.
Benoit Havet
Advocat
Havet & Vanhuffel advocats

11:00  11:30 Coffee Break

11:30 – 12:30 
CoDT un an après son entrée en vigueur, bilan et perspectives : part 2 - les implantations commerciales 
Avec la sixième réforme de l'Etat, la matière relative aux implantations commerciales est régionalisée depuis le 1er juillet 2014. Le décret de la Région wallonne du 5 février 2015 et ses arrêtés d’exécution, entrés en vigueur le 1er juin 2015, encadrent la matière.
La réelle nouveauté instaurée par le législateur wallon réside dans la création du « permis intégré », permis qui permet la délivrance d’une seule autorisation pour les trois polices administratives (urbanisme, environnement et implantations commerciales). L’exposé est l’occasion de faire le point sur la jurisprudence en matière d’implantations commerciales et dégager les premiers enseignements à la faveur de l’entrée en vigueur du CoDT bis.
L’exposé mettra également en exergue les modifications récentes à l’instar de la circulaire du 17 avril 2018 relative au champ d’application du décret du 5 février 2015 relatif aux implantations commerciales.
Louis Vansnick
avocat
Equal 

12:30 – 14:00 Lunch 

14:00  15:00
CoDT un an après son entrée en vigueur, bilan et perspectives: part 3 - les infractions au vu de l’amnistie
France Guerenne
avocate
HSP 

15:00  16:00
Regionaal vs lokaal: knelpunten in de ruimtelijke ordening
- De bevoegdheden op gewestelijk, provinciaal en lokaal niveau: is de actuele regelgeving adequaat?
- Praktische knelpunten in de praktijk. Welke zijn de ‘gemiste kansen’? 
- Mogelijke oplossingen en de praktische haalbaarheid van deze ideeën. 
Hendrik Schoukens - doctorandus, Ugent
Filiep Loosveldt - expert environnement urbain, UEPC
Karel Vanackere - Directeur, AGSO
Mark Crombeeck - Directeur, Directie Ruimte Oost-Vlaanderen
Jean de Salle - SCS
Pierre-Hugues Charlier Vice-Président du Pôle Aménagement du territoire - CESW

Zaal Notarissen

09:00 – 10:00: You've got mail. Verkoopsoverkeenkomst voortaan geldig via mail
tbd

10:00 – 11:00  De botsing tussen stadsplanning en het contractenrecht.
-Wat zijn de aandachtspunten
-Welke verplichtingen gelden bij het uitvoeren van een onroerende goederenoverdracht, zodra de eigendomsoverdracht van een eigendom plaatsvindt 
-De laatste nieuwigheden en mogelijkheden op dit gebied: update van vergunningen, autorisaties en bijzonderheden in elke regio 

Hendrik Schouckens
Doctorandus
UGent

11:00 – 11:30 Koffiepauze

11:30 – 12:30: A quelles sanctions s’expose le notaire dans sa pratique quotidienne : quels sont les risques en matière de responsabilité et comment les éviter
- Vente sans soulever une infraction urbanistique
- Défaut d’information à l’acquéreur et au vendeur
- Transaction sans permis ou autorisations
France Guerenne
Avocate
HSP

12:30 – 14:00 Lunch


14.00 – 15.00: Vergunningsalarm! Een transversaal overzicht van de verschillende vergunningen in België
-Welke vergunningen zijn er per regio? 
-Aan welke voorwaarden moet voldaan zijn? 
-Wat is het omgevingsproject? Wat is het verschil met de vroegere stedenbouwkundige vergunning? 
Guan Schaiko
Advocaat
Stibbe


15:00 – 16:00: Revue jurisprudentielle en matière de cession immobilière
Damien Jans
Avocat
Joyn Legal

20/09/2018 Brussel

Praktische informatie

Duur:
Prijs voor bedrijf :: 650.00 € (excl. BTW)
Prijs voor overheid :: 495.00 € (excl. BTW)
Inbegrepen: Koffiepauze, Lunch, Up-to-date cursusmateriaal

  • Koffiepauze
  • Lunch
  • Up-to-date cursusmateriaal

Meer informatie:

Datum en plaats

Het congres vindt plaats op donderdag 20 september 2018.
U bent welkom vanaf 09:00

Het congres gaat door in

Locatie :


Brussel

Extra informatie

Stay in touch !

  • Facebook
  • Twitter
  • linkedIn

Heeft u vragen ? Laat ons u helpen!

Bel ons op 02 894 56 05 of stuur ons uw bericht.



Nu inschrijven

inschrijven